Barndomsvännerna gav sig ut i vuxenlivet som egenföretagare
Adam Söderberg och Filip Kempe startade Bringwash Mälardalen när de var blott 19 och 20 år gamla. Nu, tre år senare har de även involverat barndomsvännen Simon Hertzberg som delägare och expanderat till ett företag med tio anställda och företagskunder i både Mälardalen, Stockholm, Halland och Blekinge.
När Adam gick sista året på gymnasiet blev han rekommenderad av en person i sin närhet att undersöka möjligheten att bli franchisetagare för konceptet Bringwash i Mälardalen. Han kontaktade barndomsvännen Filip Kempe som då jobbade i en Ica-butik i Kvicksund och det var startskottet för vännernas nya karriär.
– Till en början var det mest prat om det och när det började närma sig tiden för min student så bestämde vi oss för att köra, berättar Adam.
Under våren 2021 åkte Adam och Filip till Malmö för att besöka moderbolaget.
– Efter det kände vi båda två att nu kör vi, säger Filip.
Bringwash grundades i Malmö 2018 och affärsidén är enkel; istället för en klassisk stationär biltvätt åker Bringwash bilvårdare ut till kunderna för att tvätta deras fordon på plats. Tillvägagångssättet är dessutom miljövänligt, då man använder en halvliter vatten per tvätt, jämfört med traditionella biltvättar som förbrukar betydligt mer.
– Vi har ett eget medel som man blandar med vatten, medlet reagerar med våra microfiberdukar så att smutsen lyfts från lacken och inte repar bilen, säger Filip.
Alla kemikalier utom kallavfettningen är biologiskt nedbrytningsbara och för att vara på den säkra sidan brukar bilvårdarna ta med sig speciella mattor som samlar upp alla droppar.
Direkt när Adam tagit studenten drog de igång och hade till en början privatkunder.
– I början hade vi lite privatkunder och småuppdrag för företag, och ju fler företagskunder vi fick insåg vi att det inte riktigt är lönt för varken oss eller privatkunder att fortsätta med det, säger Adam.
– Vi testade oss mycket fram och kände efter, ju mer som ramlade in började vi känna att det kunde bli nånting och då blev vi mer och mer seriösa, säger Filip.
Arbetsmängden ökade betydligt när Bringwash Mälardalen på kort tid fick tre av Postnords filialer som kunder.
– Då kontaktade vi Simon som är en barndomsvän till oss båda för vi visste att han var sugen på att testa nåt nytt. Sedan flyttade jag och Simon ner till Halmstad för att vi skulle ha en ny filial där, berättar Filip.
Flyttlasset till Halmstad gick förra sommaren och nu ska Simon Hertzberg flytta igen och starta en ny filial i Blekinge.
Hur känns det att vara så unga och driva ett företag utan så mycket arbetslivserfarenhet?
– Det är inte sån jättestor skillnad, för man jobbar på som vanligt och gör det man ska. Det är det administrativa och att man har ansvaret som är den största skillnaden. Man vet att om det skiter sig så följer man med ner i gropen, säger Simon som nu gått in som delägare.
– Man märker att det är mycket jobb bakom kulisserna på ett annat sätt, det finns alltid nåt att göra, säger Filip.
Adam har haft sommarjobb tidigare, men gick från gymnasieelev till egenföretagare.
– Man har semester men jobbar ändå alltid och kan liksom aldrig riktigt släppa ansvaret. Men jag tycker inte att det är jobbigt för det är så kul, säger Adam.
Det faktum att trion är barndomsvänner ger företaget en stabil grund.
– Vi är väldigt ärliga med varandra, man får vara öppen och ha högt i tak. Inte gå runt och vara irriterad över något utan att säga något om det, säger Filip.
– Eftersom vi känner varandra så väl vet vi hur vi fungerar. Vi jobbar väldigt bra ihop och har samma målsättning alla tre. Vi vet var vi har varann och litar på att vi alla gör vårt bästa, även om vi gör det på olika sätt, säger Adam.
Sedan starten 2021 har de lärt sig av sina misstag.
– Precis i början gick vi med på att provtvätta en hel flotta med bilar gratis för att sen få ett nej. Då lärde vi oss att begränsa det till max två bilar för en demotvätt.
Ingen av killarna har någon erfarenhet inom sälj, men börjar bli mer och mer vana som säljare.
– Det kan nog bli en styrka i längden eftersom man skapar ett eget säljspråk och inte utgår från en mall, säger Simon.
I nuläget har de inte jättemånga företagskunder i Västmanland, men tar gärna emot fler.
– Vi vill fortsätta växa och bli bättre och bättre.