Vägvisare till vårdcentralen.

Längre öppettider hos länets vårdcentraler

Från och med den 4 november har regionens vårdcentraler i Västmanland öppet till klockan 17, vilket innebär en timme mer för besök, telefon och chatt.

Publicerad

I samma veva inför jourmottagningarna bokade tider istället för drop-in, skriver Region Västmanland i ett pressmeddelande.

– Det här är ett sätt att öka tillgängligheten på länets vårdcentraler, samtidigt som vi dämpar trycket på våra jour- och akutmottagningar. Förändringen innebär också att det ska finnas fler tillgängliga tider på vårdcentralen för de invånare som bedöms vara i behov av ett besök samma dag. Uppmaningen till invånaren är att alltid vända sig till sin vårdcentral när vårdcentralen har öppet och därefter till 1177 för en bedömning av sina symptom, säger Lars Almroth, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Förändringen är i linje med hälso- och sjukvårdens prioriteringsprincip, att den som är sjukast får hjälp först. Den är också en del av den utvecklingsplan som finns för hälso- och sjukvården i Västmanland fram till 2029 samt för Nära vård, där primärvården i högre utsträckning ska vara navet i hälso- och sjukvården. Som en del i detta tar vårdcentralerna nu ett större ansvar för det akuta omhändertagandet.

Mer tillgängliga

När vårdcentralerna är öppna leds patienten automatiskt till den vårdcentral där hen är listad. Efter vårdcentralens öppettider kommer patienten i stället till 1177-rådgivningen på telefon och chatt.

– Det bästa är om så många som möjligt kan få hjälp på sin vårdcentral. Förändringen gör att vårdcentralerna kan vara mer tillgängliga för sina patienter. Det gör att vården kan finnas närmare och ökar möjligheten att följa upp patienterna på ett bra sätt, Lina Eriksson (L), regionråd med ansvar för primärvård.

Powered by Labrador CMS