Nya bron klar – ska minska viltolyckorna
I samband med byggnationen på E18 mellan Hallstahammar och Köping har Trafikverket byggt en faunapassage som går över E18.
Varje år sker tiotusentals viltolyckor på svenska vägar, varav många av dessa inträffar på hösten. Den här tiden på året sammanfaller bilisternas och djurens rörelsemönster, och därför är det stor risk att du möter djuren ute på vägarna. I gryning och skymning är risken för olyckor som störst, eftersom många djur förflyttar sig för att leta föda. Just då är det många som tar sig till och från arbetet med bil. Svampplockare, brunsttider och jakt gör att djuren är mer aktiva och rör sig upp på vägarna, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
– Håll uppsikt längs med vägkanterna och anpassa farten. Tänk på att djuren ofta rör sig i gryning 0ch skymning och att dom sällan kommer ensamma, säger Johan Rydlöv, ekolog på Trafikverket.
Våra vägar påverkar djuren genom att vara barriärer. För att underlätta för djuren arbetar Trafikverket med att göra vägarna genomsläppliga för djur.
– En väg som är hårt trafikerad blir en barriär för djuren. Förr var viltåtgärder att stänga ute djuren på var sida om vägen med hjälp av stängsel. Nu handlar det om att släppa över djuren via faunapassager. Passagerna kan se olika ut, de kan placeras både under och över vägen och till och med på vägen med hjälp av ny teknik som varnar bilisterna, förklarar Johan Rydlöv.
Sedan sommaren 2022 pågår ett omfattande arbete med att bygga om E18 mellan Köping och Västjädra till en motorväg.
– Eftersom vägsträckan tillsammans med viltstängslet längs vägen skapar en barriär för djuren har Trafikverket byggt en 23 meter bred faunabro (viltbro), framförallt för rådjur och älg. Bron bidrar till positiva effekter för alla typer av djur och växter på bägge sidor av motorvägen då den binder ihop naturområden.
Nu är faunabron färdigbyggd.
– Vi är helt klara med bygget av faunabron och bländskyddet av trä längs sidorna. Nu återstår det att skapa en naturlig miljö på bron med hjälp av trästockar, stenar och vegetation som behöver lite tid på sig innan det ser helt naturligt ut. Det känns väldigt bra att den här hårt trafikerade vägsträckan nu blir säkrare för både djur och människor, säger Trafikverkets projektledare Per Ahlenius.