Sju regioner överens om infrastrukturen i Västmanland

De sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland har enats om en gemensam utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen.

Publicerad

När den storregionala strategin Systemanalys 2024 fastställdes i Västmanlands regionfullmäktige under tisdagen stod det klart vilka spår, vägar och farleder som de sju regionerna vill satsa på under de kommande åren.

I ett pressmeddelande skriver Mälardalsrådet att man vill se satsningar på Mälarbanan, Bergslagspendeln, Mälarsjöfarten och se över alternativ finansiering av infrastrukturen.

– Infrastrukturen behöver stärkas i Västmanland. Det är viktigt för våra pendlare, företag och godstransportörer. Och i förlängningen påverkar det Stockholm-Mälarregionen som helhet. Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen. Då måste infrastrukturen fungera och det är en styrka att våra sju regioner är eniga om vad vi behöver göra för att förbättra transporterna i vår del av Sverige. Där kan alternativ finansiering vara en väg framåt för att snabbare få på plats den infrastruktur som vi så väl behöver, säger Jenny Landernäs (M), regionråd i majoritet i Region Västmanland.

Jenny Landernäs och Kenneth Östberg.

Systemanalys 2024 är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på.

– Det märks att regeringen och myndigheterna lyssnar på oss när vi sju regioner går samman och talar med en röst. Nu har vi en samsyn om att järnvägen i allmänhet och Mälarbanan i synnerhet måste rustas upp. Den som har rest med järnvägen eller känner behoven från industrin vet att vi både måste se över den räls vi har och bygga nytt. Systemanalysen är resultatet av ett gediget arbete som samlat både politik och tjänstepersoner. Här samlas våra behov, lösningar och vad vi tar med oss till bordet för att stärka industrin och nå klimatmålen, säger Kenneth Östberg (S), regionråd i opposition Region Västmanland.

Exempel på nya prioriteringar i Systemanalys 2024

  • Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken
  • Lagt kort ligger! Ingångna avtal ska hållas. Exempelvis en ny Hjulstabro för Mälarsjöfarten och fyrspår på Mälarbanan Tomteboda-Kallhäll
  • Stora behov inom järnvägen. Bland annat Mälarbanan med ombyggnad av spår vid Västerås central och ökad kapacitet på Bergslagspendeln
  • Ökad kapacitet på E18 vid Västerås
  • Förbättra den internationella tillgängligheten med exempelvis satsningar på Nobelbanan, för kortare restid Oslo-Stockholm
  • Undersök alternativa finansieringsformer för infrastrukturen
Powered by Labrador CMS