Kameravan familj. Linn och Jack tillsammans med barnen Neah, Tilly, Miley och Lo.

Surafamiljen visar sin fullspäckade vardag på Youtube

Fyra talangfulla, karismatiska och glada flickor och två engagerade och aktiva föräldrar gör succé på Youtube. Sedan Linn Gassby och Jack Kvist gifte sig för drygt ett år sedan har familjens Youtube-kanal Tre Prinsessor lockar fler och fler prenumeranter.

Publicerad Senast uppdaterad

I det lugna villaområdet i Surahammar lyser en färgglad bil upp vid familjen Gassby/Kvist. Inomhus ryms bland annat en klättervägg, en gymnastikmatta och flera lekfulla inredningsdetaljer som familjens yngsta medlemmar stolt visar upp. Här bor mamma Linn och pappa Jack tillsammans med Neah 8 år, Miley 7 år, Lo 5 år och Tilly 3 år.

Tjejerna har ett skräddarsytt lekrum som rymmer bland annat en gymnastikmatta och en klättervägg.

Innan minstingen Tilly föddes hade Linn redan startat och etablerat instagramkontot 3prinsessor som idag har över 18 000 följare.

– Jag hade redan byggt upp ett varumärke med samarbetspartners så det kändes smidigast att behålla det, men nu har vi fyra prinsessor, säger Linn.

Hon fortsätter:

– Jag startade kontot när vi flyttade från Falun, då var det mycket inredning till att börja med. Ju fler barn vi fick desto mer fokus blev det på barn och familjeliv.

För drygt två och ett halvt år sedan startade de familjekanalen 3prinsessor på Youtube.

– Det var Neah som kom en dag och sa att vi borde starta en Youtubekanal och då sa jag först nej. Men jag har jobbat mycket med foto och gick mediadesign på gymnasiet så jag har kunskapen och ett intresse för det så vi bestämde oss för att göra det.

– Jag hade sett andra familjer som hade Youtubekanaler och tyckte att det verkade kul, berättar Neah.

Till en början var kanalen främst tänkt som en kreativ minnesbank för familjen.

– Det är lättare att starta en video på Youtube än att leta fram ett minneskort och visa upp för våra släktingar, så det blev ett roligare sätt att dela med oss till släkten, säger Jack.

I samband med att Jack och Linn gifte sig förra året började de lägga ut videor mer frekvent och har fått fler och fler prenumeranter.

Brevöppning på schemat. Tilly, Neah, Miley och Lo brukar läsa breven som deras följare skickar.

– Det är ganska nytt och har gått fort, men det är väldigt roligt, säger Linn.

Familjen blir igenkända och följare vill ofta komma fram och ta bilder.

– Vi får jättemycket brev och där skriver de ofta vad de tycker om alla i familjen. Då är det ofta att Neah är modig, snäll och duktig på gymnastik medan Miley är den tokiga och busiga som är en liten retsticka.

Linn häller ut en säck med brev som familjen ska gå igenom i en video.

På sin Youtubekanal visar familjen upp sin fullspäckade vardag och roliga utmaningar.

– Vi har bland annat gjort flera renoveringsvideos och nu senast vår bil som har blivit både stripad och fått fin inredning.

Jack arbetar som snickare och rörmokare och Linn startade aktiebolag i våras och arbetar heltid med Youtube och sociala medier.

– Vi har även en webbshop som är på gång att lanseras. Vi har gjort vår egen merch som har varit väldigt efterfrågad, vilket är jättekul.

Vad är det bästa respektive sämsta med att driva en familjekanal på Youtube?

– Det är kul när följare kommer fram och vill ta bild, men det är inte alltid vi eller barnen är på humör när det kommer fram någon. Vårt hus har blivit lite som ett museum och det är man inte riktigt van vid, säger Linn.

Hon fortsätter:

– Det är helt fantastiskt att vi kan umgås så mycket som familj, vi får göra roliga saker och dela mer tid tillsammans än om jag hade haft ett annat jobb.

– Vi får mycket kvalitetstid tillsammans, det är både lyxigt och roligt, säger Jack.

Powered by Labrador CMS